Schimb de tineret

ByCarla Duatis

Schimb de tineret

La începutul lunii septembrie, 4 voluntari locali și un membru al echipei noastre au fost în Piles, Valencia, Spania pentru a participa în Project “U” împreună cu alți 15 tineri din Italia, Lituania și Spania.

Proiectul a fost un schimb de tineri organizat de “Associació Cultură Creativa” finanțat prin programul Erasmus+.

Câteva dintre principalele obiective au fost creșterea angajabilitatii participanților și intrarea facilă pe piața muncii, întărirea moralului și a încrederii în sine, dar și ajutorul pentru a-și descoperi fiecare talentele, precum și folosirea acestora în viitoarea carieră. În același timp, aceștia au primit informații despre valorile europene și despre diferitele oportunități pe care Erasmus+ le oferă.

Diana: Acest schimb de tineri a însemnat pentru mine oportunitatea de a mă cunoaște pe mine însămi și de a îmi dezvolta capacitatea de a comunica cu alte personae. Pe lângă faptul că am învățat spaniolă, am avut ocazia să întâlnesc o grămadă de oameni extraordinari și să învăț foarte multe de la aceștia. Tot acest proiect a avut un puternic impact asupra vieții mele și asupra perspectivelor pe care le am despre lume.

Toate activitățile la care tinerii au participat au folosit metode de educație non-formală, role-play, ateliere, discuții de grup, brainstorming, jocuri și activități de exterior.

Prima zi s-a concentrat pe cunoașterea participanților prin activități de grup, dar și descoperirea proiectului și a scopului acestuia. Pentru a realiza acestea, tinerii au făcut diferințe activități precum jocuri de energizare și au completat o serie de provocări care i-au ajutat să creeze legături.

În următoarele două zile scopul proiectului a fost găsirea Ikigai-ului personal. Cuvântul propriu-zis “Ikigai” și conceptul din spatele acestuia provin din japoneză și înseamnă “valoarea vieții” sau “ce te face să îți dorești viitorul chiar dacă nu te bucuri așa de mult de present”. Participanții au realizat diferite activități care, încetul cu încetul, i-au făcut să ajungă la un rezultat final. Un exemplu de astfel de activitate era să descopere ce tip de inteligență predomină în gândirea lor. Următoarele sesiuni de activități care au fost zilele următoare își doreau tot descoperirea Ikigai-ului personal în timp ce tinerii luau parte la ateliere de educație non-formală.

Georgian: Acest schimb de tineri a fost pentru mine un carusel emoțional, dar nu într-un mod neplăcut. Am simțit emoții pe care nu le am simțit până acum la această intensitate, emoții pe care nu le-am putut găsi acasă sau la școală. A fost foarte util, dar în același timp o lovitură în spate factul că a trebuit să încep să mă gândesc la ce vreau de la mine, ce vreau în viitor și ce fel de persoană sunt și ce aș vrea să schimb la mine și la modul meu de a trăi în viitor.

După descoperirea scopului principal al proiectului, participanții au asistat la o sesiune informativă despre diferitile oportunități ale programelor Erasmus+, cum ar fi: Youth Pass, multe programe de voluntariat și o varietate largă de cursuri de pregătire și schimburi de tineri, precum și multe altele.

Mihai: Interacțiunea cu niște oameni care s-au dovedit a fi foarte interesanți a fost o experiență memorabilă pe care am avut-o în această vară. În primul rând mă refer chiar la echipa în sine și la faptul că am reușit să trăim toți împreună în același loc. Un alt aspect din care am avut de învățat a fost diferența culturală dintre noi care nu ne-a împiedicat să reușim să asigurăm pentru toată lumea un loc sigur de conviețuire. Ultima dar nu cea din urmă a fost munca în echipă care a fost impresionantă pe tot parcusul călătoriei.

În a cincea zi a proiectului echipa multiculturală au fost împărțită în echipe și au mers în Gandia pentru a participa la o vânătoare de comori. Fiecare echipă în parte avea un set de sarcini pe care trebuiau să le completeze pentru a afla mai multe despre cultura și istoria orașului.

Au desfășurat de asemenea activități de grup unde a fost ales un lider și s-a lucrat în echipă pentru a rezolva diferite taskuri cum ar fi construirea unui turn din spaghete sau protejarea unui ou cu diferite articole de papetărie, acesta fiind aruncat de la o distanță de 2 mentri.

Sesiunile de activități din următoarele zile s-au concentrat pe piața muncii. Tinerii au început să descopere în care parte a zonei lor de confort sunt. În aceiași zi aceștia au avut posibilitatea să participe la ateliere create chiar de ei despre diferite lucruri cum ar fi sănătatea mintală, cântatul la chitara, yoga etc.

Călin: Când trebuie să mă gândesc la ce am făcut vara trecută, “Project U” îmi vine imediat în minte. Acesta a fost o experiență cuprinzătoare și atașată de foarte multe culturi. Am legat foarte multe prietenii cu participanții și am învățat multe lucruri noi despre Spania, Italia și Lituania. Unul dintre cele mai interesate aspecte legate de proiect a fost reprezentat chiar de călătorie în sine. Iubesc să vizitez locuri istorice și turistice în același timp. În plus, subiectul principal pe care s-a focalizat proiectul este de asemena importat pentru mine. A fost o oportunitate să învăț despre piața muncii și cum să candidezi pentru locurile de muncă.

Ultimele zile s-au focalizat pe diferite strategii pentru intrarea pe piață muncii, au lucrat toți împreună pentru a creea CV-uri interesante, au învățat ce este recomandat să postezi pe social media și ce nu ar fi indicat să apară în feed-ul nostru și au organizat de asemena activități role-play care să simuleze un interviu. Într-una din sesiuni participanții au discutat despre rata de șomaj din fiecare țară care face parte din proiect și cum pot combate asta.

Totuși, aceste 10 zile nu au fost doar despre muncă asiduă, participanții au avut suficient timp liber să afle și să învețe despre celelalte culturi reprezentate de țările participante, acestea fiind făcute în serile interculturale. Fiecare echipa și-a împărțit cunoștințele și curiozitățile despre ea cu chestionare interactive și prezentări dinamice. Aceștia nu au uitat și de gastronomia specifică, împărțind câteva tipuri de mâncare și dansuri tradiționale.

Ultima zi a fost dedicată evaluării proiectului și pentru a vorbi despre posibilele variante de a raspandii rezultatele positive ale acestuia.

Carla: A fost prima dată pentru mine când am participat la un schimb de tineri, în plus și ca lider de grup, deci totul a fost complet nou pentru mine. Aceste zile au fost destul de viguroase, deși să trăim împreună cu un grup de străini a fost surprinzător de ușor și am învățat mult din asta. Toate activitățile pe care le-am făcut mi-au întrecut așteptările și zilele au trecut foarte repede. Per total, experiența pe care am trăit-o a avut un impact puternic pozitiv asupra vieții mele personale și profesionale.

Atmosfera per total a fost foarte prietenoasă și familială din primul moment când ne-am întâlnit. Toată lumea a fost interesată în a cunoaște viața așa cum este ea în fiecare dintre țările participante.

****************************************

Last September 4 of our local volunteers and one member of our staff went to Piles, Valencia, Spain to take part in Project “U”, together with another 15 youngsters from Italy, Lithuania and Spain.

The project was a Youth Exchange organized by Associació Cultura Creativa in the frame of Erasmus+ programme.

The main objectives were future employability of the youngsters and how to facilitate to them the entrance on the labour market, empowering them and increasing their confidence and trust their capacities, and also to help them discover their talents and how to use them in their career. In the same time they were receiving information about the European values and the different types of opportunities Erasmus+ offers.

Diana: The youth exchange meant a new opportunity for me to discover myself and to develop my communication abilities. Besides improving my Spanish skills, the participants I had the opportunity to meet were amazing and I’ve learned a lot from them. The whole project had a strong impact on my life and on my life perspectives.

All the activities the youngsters made were using Non-Formal Learning methods like role-playing, workshops, group discussions, brainstorming, games, outdoor activities…

The first day was focused on knowing the rest of the participants and making group activities, also to discover more the project and its main topics. In order to do that, the participants made different kind of energizers and completed a series of activities that helped them bonding among each other

Georgian: This youth exchange has been an emotional rollercoaster for me, not in a bad way, feeling emotions that I never felt before or that I haven’t felt at that intensity, emotions that I couldn’t feel at home or at school. It was very helpful and it was the kick in the butt that I needed to start thinking about what I want to do in the future and what kind of person I really am and what I want to change about myself and my way of living.

The two next days were focused to discovering their Ikigai. The word and the concept of Ikigai comes from the Japanese culture and its meaning is something like “life value” or “what makes you wish the future comes even if you are not having a good time in the present”.

The participants made different activities which, step by step brought them to a final result. One of those activities was focused on discovering which type of intelligence predominates in them. In order to do that, they had to make different small tasks, all of them related with one kind of intelligence. At the end of the session everybody put in common the results and received an explanation of each type. The rest of the sessions for those days followed the objective of discovering their Ikigai meanwhile they were taking part in nonformal learning activities.

Once they discovered one of the main objectives of the project, the participants made an informative session about the different options the Erasmus+ Programme offers such as: Youth Pass, the different type of volunteering projects and the big variety of Training Courses and Youth Exchanges, and many other.

Mihai: Interacting with such interesting people was a very powerful experience that I had this summer. First and foremost it was the actual team and the ability to manage to live in one place all together. The second developing part was to understand interculturality between us and make for everybody a safe place to cohabitate. The last but not least was our teamwork in our multicultural Romanian team that was impressive in our journey.

During the 5th day the participants were divided in small groups and they went to Gandia to make a Scavenger’s game. Each group had a list of tasks to complete which helped them to know more about the culture and the history of the city.

The sessions for the next days were focused on the labour market. The youngsters started discovering in which phase of the comfort zone they were. The same day the participants made different workshops, implemented by themselves, about different kind of things like mindfulness, play the guitar, yoga…

The last days were still focused on giving them different strategies to get into the labour market; they worked on how to create a catchy CV, they learned what they can and can’t post on their social media and also made a role-playing simulating a job interview.
One of the sessions was focused on how is the unemployment situation in each country taking part of the project and were the youngsters who made it.

Călin: If I have to think about my last summer, the project “U”  will totally come into my mind. It was such a comprehensive intercultural experience, I developed good relationships with the participants and I learned a lot of things about Spain, Italy and Lithuania. One of the most exciting aspect of the project was represented by the travel itself. I adore to visit historical and touristic places. In addition, the main topic of the project was very important to me. It’s was a great opportunity  to learn more about the labor market and job applications .

They also made group activities where they had to choose a leader and work together to reach a common objective like make a high and stable tower with spaghetti or to wrap a raw egg in order to not break after throwing it from 2m height.

The last day was dedicated to make the evaluation of the project and to talk about the possible ways to disseminate the results of it.

But those ten days weren’t only focused on working; the participants had time enough to know and learn about the culture of the other countries that were represented there during the thematic nights. They shared curiosities about the different cultures with some quizzes and dynamic presentations, and hey also had time to know and taste part of the different gastronomies and traditional dances!

Carla: It was my first time taking part in a Youth Exchange and also being the group leader, so everything was totally new for me. Those days were pretty intense where the cohabitation with a group of strangers was surprisingly easy and enriching. The activities went beyond my expectations and the days went really fast. Overall, the experience had a really positive impact in my personal and professional life!

The atmosphere that was created was very friendly since the first moment; everybody was interested into knowing how life is and the language in the other countries.

About the author

Carla Duatis administrator

Leave a Reply